Maruyama Yoshiko
Lehtivene
Artwork from the artist
Tutustu myös
Linus Ersson
Kurkista teoksen postilaatikkoon ja nappaa itsellesi ohjeet siihen, miten luonnosta tulee nauttia. Nykyihminen kun voi helposti asian unohtaa. Ersson on hahmotellut romanttista luontoidylliä maalauksillaan, rakennelmillaan. Yksityiskohdista koostuva teos sisältää kaikki ne elementit, jotka tarvitaan täydelliseen luontoelämykseen.
Helena Kaikkonen
Korkealla jylhissä puissa iloisena tervehtivät, virkatut tekstiilitaideteokset näyttäytyvät vain sille, joka todella katsoo maisemaa. Kirkkaiden kesäöiden vaihtuessa syksyn hämärtäviin iltoihin ja talven pimeyteen teos alkaa loistaa, nostaen katsojansa pimeydestä valoon.
Maria Panínguak` Kjærulff
Ilmastonmuutokseen kantaaottava teos on tulevaisuuden välähdys menneeseen. Ikuinen iglu rakennetaan kivestä, joka ei sula. Teoksen ympärillä kasvaa grönlantilainen monivuotinen valkoinen kukka, jonka poimimiseen kiinnittyy ikiaikainen myytti: älä poimi kukkaa, ettei ala sataa. Suurten puiden keskellä iglu on kuin luonnon oma pyhä paikka.
Egil Martin Kurdøl
Teoksen lähtökohtana olevaa juurakkoa halkaisee kipsiseinämä. Vai puskeeko juurakko kipsin läpi? Teos on jatkoa sarjalle, jossa taiteilija rakentaa luonnon ja teollisen välille suhdetta, joka ei rakennu perinteiselle vastakkainasettelulle, vaan poliittisen liittoutumattomuuden hengessä molempien toisilleen ja kolmansille toimijoille kohdistetuille mahdollisuuksille. Liittotutumattomuussopimus viittaakin 50-luvun poliittiseen asemointiin suurvaltojen välissä.
Lars Vilks
Iissä rötiskömäisen julkisivunsa vuoksi mielipiteitä herättävän Matkahuollon eteen sijoitettu Asema on kaikessa karheudessaan sopiva pari linja-auton päätepysäkille, jossa etenkin nuoriso viihtyy iltaisin. Asema, tai toiselta nimeltään Ii-torni, on jatkoa taiteilijan elämäntyönä Skåneen valmistuneelle Ladonian mikrovaltiolle, jossa sijaitsevat puiset teoket Nimis ja Arx. Asema on ensimmäinen Suomeen valmistunut Ladoniaan kiinnittyvä teos, jolla taiteilija halusi luoda Iille oman maamerkin.