Jenni Laiti

Edellä kävijät

Edellä kävijät perustuu saamelaiseen sopuelämän (šoabalas eallin) filosofiaan: niin luonnon kuin ihmisenkin monimuotoisuuden suojelemiseen, säilyttämiseen ja tukemiseen. Laiti ja Pieski valmistivat biennaalissa oman rajattoman aitansa kävelysauvoista. Laitin ja Pieskin teos viittaa myös Saamenmaan dekolonisaation mahdollisuuteen määritellessään itse omat rajansa. Samalla se on kunnianosoitus taiteilijoiden esi-isille ja -äideille, jotka ovat kulkeneet heitä ennen ja heidän edellään. Edeltävien sukupolvien perintö elää edelleen nykyisessä saamelaiskulttuurissa.
Jenni Laiti: Edellä kävijät. 2016. Iin ympäristotaidepuisto. Kuva: Antti J.Leinonen.

Jenni Laiti (s. 1981) on saamelainen aktivisti, käsityöläinen ja taiteilija, joka työskentelee myös saamen kielen parissa. Laiti on kotoisin Inarista ja asuu tällä hetkellä perheineen Jokkmokkissa Pohjois-Ruotsissa. Hän on koulutukseltaan saamen käsityön artesaani ja opiskelee saamelaiskulttuuria Uumajan yliopistossa. Laiti toimii aktivismin ja taiteen rajapinnoilla ja kokee itsensä aktivistiksi, joka käyttää taidetta työkalunaan. Hänen toimintansa koostuu kulttuurihäirinnästä, installaatioista, performansseista ja performatiivisesta suorasta toiminnasta. Laitin taide käsittelee kolonialismia ja dekolonialismia, saamelaisten oikeuksia omaan kulttuuriin ja maahan sekä ilmasto-oikeudenmukaisuutta. Laiti vaikuttaa Suohpanterror-kollektiivissa, joka on tunnettu kantaaottavista ja provosoivista propagandajulisteistaan. Laiti on ollut aktiivinen myös kaivosten vastaisessa taistelussa Ruotsissa sekä maailmanlaajuisessa ilmastoliikkeessä.

Galleria

Tutustu myös